logo-Hotjar

Je Magento conversie doormeten én verbeteren met Hotjar

Je Magento conversie doormeten én verbeteren met Hotjar 4.67/5 (6 stemmen)

De laatste 2 maanden ben ik aan het experimenteren met Hotjar, en ik kan wel zeggen dat het absoluut een must is voor je Magento webwinkel. Je kunt starten met een gratis pakket, waardoor je het zonder risico uit kunt proberen, super laagdrempelig.

Hoe werkt Hotjar in Magento

Als ik het moet samenvatten in één zin; Hotjar maakt inzichtelijk hoe gebruikers je Magento webwinkel ervaren en waar pijnpunten liggen voor je conversie.

Je hoeft maar één stukje code toe te voegen aan je Magento webwinkel en krijgt daarmee toegang tot een berg aan nieuwe informatie:

Heatmaps voor Magento

Hotjar heatmapsVia de heatmap krijg je direct een overzicht van de belangrijkste onderdelen van een specifieke pagina. Je kunt in een Heatmap zien naar welke delen van een pagina een klant z’n cursor beweegt (dat is een teken dat er op die plek gelezen wordt). Ook kun je zien op welke plek vaak wordt geklikt. Als laatste kun je ook nog zien hoe ver de gemiddelde bezoeker scrollt. Zo kun je eenvoudig zien welke informatie boven de vouw (= in het scherm) zichtbaar is, en welke informatie voor veel bezoekers niet zichtbaar is.

TIP: Houd goed in de gaten op welke plekken een bezoeker klikt. Word er bijvoorbeeld veel op een afbeelding geklikt die misschien niet eens een link bevat, of bijvoorbeeld een dode 404 link, dan is dat uiteraard zonde. Zorg dus dat iedere klik benut wordt.

 

Opnames voor Magento

Hotjar recordings

Dit vind ik zelf een van de leukste opties van Hotjar. Een live-opname van een willekeurige bezoeker aan je Magento webwinkel. Je kunt mee kijken met een bezoeker en exact zien hoe deze door de webwinkel heen beweegt. Dit levert ongelooflijk veel informatie op.

Je moet er zelf natuurlijk ook even voor gaan zitten, je hebt al snel voor een paar uur aan opnames verzamelt… Maar bekijk steekproefgewijs een paar opnames en je zult zien dat je direct een paar nieuwe ideeën krijgt voor je shop.

Funnel analyse in Magento

Hotjar funnel in MagentoKen je de term ‘Funnel’ nog niet? Een Funnel kun je zien als een weg door je Magento webwinkel. Normaal zal jouw klant de volgende stappen doorlopen:

Homepage / Landingspagina > Productpagina > Winkelwagen > OneStepCheckout > Bedanktpagina

100% van je bezoekers zal op een landingspagina komen, daarna zal wellicht nog 60% van de bezoekers door gaan naar een productpagina (de overige 40% verlaat je site weer zonder door te klikken).

Op de productpagina zal wellicht 20% een product in de winkelwagen doen, de overige 80% zal weer verder klikken. Al die percentages bij elkaar bepalen je uiteindelijke conversie. Door middel van de funnel kun je zien op welk moment een bezoeker afhaakt, dus welke pagina’s extra aandacht verdienen. Een funnel is een van de belangrijkste analyses om je conversie te verbeteren.

Formulieren analyse in  Magento

HotjarMet een formulier analyse kun zien welke velden een klant wel in vult, en welke niet. Zo kun je zien bij welk veld ze afhaken, bijvoorbeeld omdat ze geen zin meer hebben om het formulier verder in te vullen.

In Magento heb je doorgaans 2 formulieren die belangrijk zijn:

1. Contactpagina. Vaak heb je hier maar 3 velden; Naam, Email en Onderwerp. De kans dat een klant hier afhaakt is niet zo groot, en tevens minder belangrijk.

2. Checkout-pagina: Dit is uiteraard een stuk belangrijker. Je wilt weten wanneer een klant afhaakt op deze super belangrijke pagina. Is dat tijdens het invullen van het adres, bij het kiezen van een verzendmethode, het invoeren van een kortingscode, …. Je weet het nu nog niet, maar wilt daar graag achter komen. Met de formulier-analyse moet dit straks mogelijk worden.

Straks? Ja want helaas werkt deze optie nu nog niet op de checkout pagina. Dit omdat de checkout pagina in Magento een dynamische pagina is. Deze pagina bestaat namelijk niet wanneer de winkelwagen leeg is, dan is er namelijk nog geen checkout-pagina zichtbaar. We hebben navraag gedaan bij Hotjar en ze zijn druk bezig om de formulieren-analyse verder uit te breiden. Zodra hier een update van komt laten wij dit weten op onze Facebook pagina.

Polls & Enquête in Magento

Hotjar

Het grootste deel van de bezoekers aan je webwinkel koopt helaas niets. Een conversie van 2 à 3% is heel normaal, maar van die andere 97% wil je eigenlijk wel graag weten waarom ze niet kopen in jouw winkel. Met een feedback van 1 of 2 zinnen ben je waarschijnlijk al erg tevreden, want dit helpt je enorm op weg om je webwinkel te verbeteren.

Met een kleine enquête kun je aan deze informatie komen. Staat je bezoeker op het punt je webwinkel te verlaten, dan vraag je hem of haar nog snel even om feedback achter te laten waarom ze de site gaan verlaten. Niet iedereen zal dit invullen, maar mijn ervaringen bij het testen met Hotjar zijn goed, je krijgt toch verrassend veel input waar je wat aan hebt.

Starten met Hotjar: implementeren in Magento

Al die informatie ligt voor het oprapen, dus waarom er niets mee doen? Hotjar heeft een gratis pakket waar je al veel mee kunt. Het implementeren is niet moeilijk:

1) Meld je aan op Hotjar

2) In je ‘Site Dashboard‘ kun je vervolgens je tracking code vinden. Kopieer deze code

3) Ga in je Magento webwinel naar ‘Systeem > Configuratie > Ontwerp’. Daar kun je onder de sectie HTML head section een textveld ‘Miscellaenous Scripts’ vinden.

4) Plak de code in dat textveld en sla de configuratie op

5) Ververs je Magento cache in Systeem > Cache Management (Flush magento cache) en bezoek je webwinkel, klik even op 1 of 2 pagina’s om de code te activeren.

6) Ga terug naar je Hotjar account en ververs de pagina. Hotjar zou nu moeten aangeven dat het script is gevonden op je website.

Heb je problemen met het implementeren van Hotjar in Magento? Laat het dan even in een reactie hieronder weten, dan kan ik je eventueel helpen.

  2 reacties

  1. WJ   •  

    Hoi Chris,

    Wat een top tooltje.
    Alleen weet ik niet hoe ik de funnel goed kan opzetten binnen Magento
    Ik wil natuurlijk alle pagina’s tracken en niet alleen de winkelwagen en one step chekout

    Weet je hoe je op categorie en productniveau kun tracken voor een funnel

    • Chris   •     Author

      Ik begrijp je probleem. In de meeste gevallen zul je weinig structuur hebben in de URLs van je categorie- en productpagina’s. In dat geval kun je werken met Virtual Page Views. Je voegt dan een stukje code toe aan je categoriepagina en productpagina en kunt ze daarmee identificeren.

      Alle informatie daarover kun je hier vinden:
      http://docs.hotjar.com/v1.0/docs/tracking-virtual-page-views#usage-example

      Heb je hulp nodig met het instellen van Hotjar, dan kan ik je eventueel helpen. Neem dan even contact op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>