ReloadSEO-dark

SEO content schrijven in Magento

SEO content schrijven in Magento 5.00/5 (5 stemmen)

SEO optimaliseren productcatalogus

Ook in 2016 blijft SEO van groot belang voor het succes van je Magento webwinkel. En een SEO geoptimaliseerde webwinkel zal positief werken op je Keyword Quality Score in Google Adwords. Met een goede SEO geoptimaliseerde webwinkel snijd het mes dus aan twee kanten:

1. sterkere posities in de organische resultaten wat zorgt voor meer verkeer en,
2. minder betalen per klik in AdWords dankzij een hoger kwaliteitsscore.

Toch blijkt uit onderzoek onder de Magento webshops dat van de 100 webwinkels 95 beperkt of niet zijn geoptimaliseerd voor SEO. Dit betekent concreet dat veel webshop eigenaren SEO kansen laten liggen. De kansen voor het SEO vriendelijk maken liggen met name in het optimaliseren van de productcatalogus.

Goede content = goede vindbaarheid

Goede content = goede vindbaarheid

 

Optimaliseer je productcatalogus op deze 12 punten

Uit een ronde langs verschillende webwinkels bleek ook al snel waarom de productcatalogus vaak niet geoptimaliseerd is. En het antwoord daarop is eenvoudig. Veel webwinkeliers weten niet waaraan de productteksten moeten voldoen om ze SEO vriendelijk te maken. Vaak weten ze maar enkele punten te noemen, maar die weet de concurrent natuurlijk ook. Een andere reden die vaak wordt aangegeven is dat de webwinkelsystemen weinig of geen feedback geven op alle punten. Maar waar moet een SEO geoptimaliseerde producttekst aan voldoen?

Er zijn 12 punten waarop je een producttekst kunt optimaliseren voor je webwinkel en waarmee je producttekst 100% SEO proof wordt.

  1. Specificeer eerst één zoekwoord of zoekwoordcombinatie waarop je de productpagina wilt optimaliseren door middel van bijvoorbeeld de AdWords keyword planner.
  2. Laat het zoekwoord meerdere malen terugkomen in de producttekst. Houdt hier tussen 2% en 5% aan qua keyword dichtheid.
  3. Benut de maximale lengte van de meta-titel van 497 pixels *. Maar ook niet meer, anders wordt de titel door Google afgebroken en omgezet in ‘…’.
  4. Voeg het zoekwoord toe aan de meta-titel voor optimale relevantie.
  5. Voeg het zoekwoord toe aan het begin van de meta titel.
  6. Houdt zo’n 300 tot 350 woorden aan per producttekst. Zorg wel dat het relevante en unieke content is.
  7. Gebruik het zoekwoord in de eerste zin van de omschrijving om zo de relevantie duidelijk te maken.
  8. Gebruik het zoekwoord in de laatste zin van de omschrijving om zo de relevantie duidelijk te maken.
  9. Gebruik het zoekwoord in de URL van het product.
  10. Houdt voor de meta omschrijving tussen de 880 en 923 pixels aan voor maximaal gebruik van de ruimte. Zorg voor een pakkende tekst van het product, benoem enkele voordelen en zet aan te tot actie.
  11. Gebruik het zoekwoord in de meta omschrijving voor een optimale score.
  12. Gebruik 2 of meer keer een H2-tag in je tekst

* Tot het voorjaar waren dit karakters maar sinds een Google algoritme update is het maximum gesteld op basis van pixels.

Twee neveneffecten van een geoptimaliseerde productcatalogus

Naast sterkere posities in SEO en een hogere Keyword Quality Score in Google Adwords heeft het optimaliseren van de product- en categorieteksten heeft de volgende twee positieve neveneffecten op de webwinkel:

  1. Bezoekers hebben meer relevante content te lezen waardoor ze langer op de productpagina blijven en indien goed ingedeeld ook eerder een actie zullen ondernemen op de webshop. Ze klikken bijvoorbeeld door naar een andere relevante pagina binnen de shop of het product wordt in de winkelwagen gedaan. In beide gevallen gaat het bounce percentage omlaag van de webshop met als gevolg dat bezoekers minder snel terug gaan Google wat een positief effect heeft op de Google ranking.
  1. De concurrentie wordt nog verder op kosten gejaagd doordat ze SEO posities verliezen en meer geld moeten steken in Google Adwords. Met gevolg dat ze afhankelijker worden van Google Adwords en daar marge op moeten inleveren. Zij zullen twee keer zo hard moeten werken om de SEO posities terug te veroveren.

 

Waar te beginnen?

Je assortiment heb je natuurlijk zorgvuldig samengesteld. Maar waar begin je met het SEO proof maken van je productassortiment? Wat als je honderden of misschien duizenden producten hebt?

Hierbij enkele tips om tot een goede start te komen. Maak eerst een selectie van de producten die je het liefst verkoopt. Dat kunnen producten zijn van een bepaald merk of producten waarop je verwacht een goede marge te kunnen draaien in combinatie met een mooi volume. Breek de aantallen vervolgens op in blokken van 30 of 40 producten. Plan vervolgens elke week verschillende tijdvakken in waarin er gewerkt wordt aan de productteksten. Zo heb je na 10 weken al 300 tot 400 producten geoptimaliseerd voor SEO. In die tijd zul je ook de eerste resultaten gaan zien wat weer motiveert om verder te werken aan het optimaliseren van de productcatalogus.

Magento SEO extensie

Het verwerken van de 12 SEO punten in de productteksten is nu een lastige zo niet een onmogelijke opgave in Magento. Het tellen van pixels is natuurlijk niet te doen. Voor Magento is er sinds vorig jaar een unieke extensie in de markt: ReloadSEO.

Deze extensie analyseert realtime op de genoemde 12 punten en geeft direct feedback op productniveau met tips op welke punten je de producttekst kunt optimaliseren.

Ik heb een kortingscode voor je (getmagented10), daarmee krijg je:
– 10% korting op ReloadSEO
– Gratis implementatie van de module door mij

Je kunt de module eerst 14 dagen gratis testen. Heb je er goede ervaringen mee, dan kun je upgraden. Vergeet dan dus niet de kortingscode tijdens je bestelling: getmagented10
Je kunt de Magento extensie hier bekijken: www.reloadseo.com/magento/

 

reloadseo

  2 reacties

  1. தமிà®´்ல எனக்கு புடிக்காத வாà®°்த்தை ஜெ ஜெ அவ்வ்வவ்வ்வ்வ்

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>